تحولات لبنان و فلسطین

سال گذشته از نیمه‌های شهریور اخبار پیش‌بینی‌های هواشناسی، پاییزی پر بارش را نوید می‌داد. البته این اخبار در همان حد تیترهای جذاب خودشان باقی ماند و پاییز ۱۴۰۲ هم مانند پاییزهای چند سال گذشته کم‌بارش سپری شد.

پاییز خراسان رضوی گرم و کم‌بارش است

به گزارش قدس خراسان، سال گذشته از نیمه‌های شهریور اخبار پیش‌بینی‌های هواشناسی، پاییزی پر بارش را نوید می‌داد. البته این اخبار در همان حد تیترهای جذاب خودشان باقی ماند و پاییز ۱۴۰۲ هم مانند پاییزهای چند سال گذشته کم‌بارش سپری شد.  

در خراسان رضوی زمستان سال گذشته نیز حرف چندانی برای گفتن نداشت و تنها در چند مورد معدود بارش‌هایی بود البته نه آن اندازه که بشود روی آن حساب کرد و به این صورت ۶ ماه از سال آبی گذشت.
 بهار اما روزهای خوب و کم‌سابقه‌ای را در نزول رحمت الهی برای استان رقم زد و حتی اردیبهشت ۱۴۰۳ به یکی از کم‌نظیرترین ماه‌های بهار تبدیل شد. چهارمین فصل سال آبی گذشته یعنی تابستان به همان روال نرمال همیشه در میزان بارش به پایان رسید هرچند گرمای بی‌سابقه‌ای که در تابستان امسال تجربه کردیم، همه را کلافه کرده بود.
تجربه سال گذشته نشان داد هر اتفاقی می‌تواند پیش‌بینی‌های هواشناسی را تحت تأثیر قراردهد و همه معادلات را به هم بزند. امسال در شروع سال آبی جدید (پاییز۱۴۰۳) خبری از اخبار پر باران بودن پاییز نیست. حتی بیم آن می‌رود که پاییز امسال بارش‌هایی کمتر از حد نرمال داشته باشد؛ یعنی کمتر از ۱۷ میلیمتر بارندگی که میانگین بارش‌های پاییزی ثبت شده برای خراسان رضوی در طولانی‌مدت است!
 با این تفاسیر می‌توان گفت پاییزی خشک و کم‌بارش برای خراسان رضوی در پیش است. گرچه در یکی دو روز اخیر بارش‌های پراکنده‌ای را در مناطق مختلف استان شاهد بودیم.
بارش‌ها در پاییز کمتر از بارندگی نرمال
معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی پاییز امسال را فصلی کم‌بارش نسبت به میانگین ثبت شده طولانی‌مدت بارش‌ها در سال‌های گذشته اعلام می‌کند و می‌گوید: طبق پیش‌بینی‌های مرکز ملی اقلیم‌شناسی، امسال میزان بارش‌ها در فصل پاییز کمتر از نرمال خواهد بود.
یحیی قائنی‌پور می‌افزاید: طبق آمار ثبت شده از میزان بارندگی‌های خراسان رضوی در سال‌های گذشته و ثبت میانگین ۱۷درصد از مقدار بارندگی پاییز از بارندگی‌های هر سال آبی پیش‌بینی می‌شود میزان بارندگی در پاییز ۱۴۰۳ از سهم ۱۷درصدی ثبت شده کمتر باشد و این یعنی پاییز کم بارانی را در پیش داریم.

پاییز گرم‌تر از پارسال
وی همچنین در خصوص وضعیت دمایی در فصل پاییز اظهار می‌کند: طبق آنچه نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهند، دمای هوا در پاییز در مقایسه با سال گذشته به طور میانگین یک تا ۲ درجه گرم‌تر خواهد بود هر چند روزهای سردی را هم خواهیم داشت؛ اما آنچه اکنون پیش‌بینی می‌شود، از تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی سه ماهه پاییز است.
شروع بارش‌های نرمال از دی ماه
 معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی درباره اینکه شرایط بارش‌ها در پاییز و زمستان امسال در مجموع چگونه خواهد بود، بیان می‌کند: آنچه در حال حاضر از بررسی نقشه‌ها بدست آمده نشان می‌دهد پاییز بارش‌هایی زیر نرمال خواهد داشت؛ اما در زمستان و از نیمه‌های دی ماه بارش‌های خوبی را شاهد خواهیم بود که میزان آن در بیشتر نقاط استان خراسان رضوی نرمال پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.